Opis programu CorelDraw
Program CorelDraw jest przeznaczony do tworzenia grafiki wektorowej.
Doskonale nadaje się do plakatów, szyldów reklamowych, wizytówek, a także
do tworzenia skomplikowanych rysunków technicznych. Możliwe jest w nim
tworzenie podstawowych dokumentów tekstowych, takich jak raporty czy broszury.
Osoby, pracujące do tej pory z programami graficznymi typu Paint, Paint Shop
Pro lub też Corel PHOTO-PAINT, będą się, niestety, musiały uczyć rysowania
od początku. Tutaj obowiązują zupełnie inne zasady. Właściwie nie ma
tu pędzla, znanego z innych programów, a i gumka też działa trochę inaczej.
Jeżeli w CorelDraw narysujesz np. kilka kwadratów nachodzących na siebie,
a po pewnym czasie chcesz zmienić ich położenie, możesz to zrobić bez
jakichkolwiek problemów – w programie Paint jest to niemożliwe. Niestety, nie
możesz oczekiwać, iż w programie CorelDraw możliwe będzie poprawienie
zeskanowaych zdjęć z wakacji, ale za to będziesz mógł to zrobić w programie
Paint.
W CorelDraw będziesz się posługiwać wyłącznie tak zwanymi obiektami. Są
nimi np. okręgi, elipsy, kwadraty, gwiazdy, tekst, itp. Każdy z obiektów
jest umieszczany na ekranie jeden nad drugim. Zawsze i bez jakichkolwiek
problemów możesz zmienić np. kolor jednego z wcześniej narysowanych obiektów.
W każdej chwili możesz także zmienić położenie, rozmiar obiektu, a nawet
go obrócić czy rozciągnąć.
Do
góry
NOWOŚCI
CorelDraw w swojej najnowszej, 10. wersji, pojawił się w sprzedaży pod
koniec 2000 roku. Największe zmiany w programie dotyczą głównie możliwości
przygotowywania grafiki pod kątem wykorzystania jej w Internecie. Pojawił się
tu także nowy składnik pakietu, pod nazwą Corel R.A.V.E. 1.0 (Real Animation
Vector Effect). Pozwala on na tworzenie animacji w formacie Macromedia Flash,
coraz chętniej wykorzystywanym w Internecie.
CorelDraw umożliwia optymalizację grafiki, przeznaczonej do publikacji
w sieci, dzięki czemu witryny będą się wczytywać szybciej. Pozwala on
także na projektowanie i umieszczenie na stronie tak zwanych
interaktywnych przycisków. To wszystko uzupełnione jest lepszą kontrolą
eksportu dokumentu do formatu HTML.
Interfejs programu możesz obecnie w znacznie większym stopniu dopasować
do swoich upodobań. W szczególności możesz teraz wpływać na położenie i wygląd
pasków narzędzi i poszczególnych opcji oraz je indywidualizować. Przejęte
zostało także z programu Corel PHOTO-PAINT dokowane okienko Undo.
Wprowadzono również dosyć kontrowersyjną możliwość wyświetlania przezroczystych
menu czy też palet narzędziowych, dzięki czemu zawsze jest widoczny schowany
pod nimi rysunek.
Rozszerzono możliwości starych narzędzi i dodano nowe. Pojawiły się
często używane symbole, jak strzałki, dymki, które teraz łatwo i szybko możesz
dodać do dokumentu. Nóż i gumka mogą obecnie być użyte nie tylko do
grafiki wektorowej, ale także i do grafiki rastrowej. Dzięki nowemu widokowi View|Page Sorter View masz teraz także większe możliwości zarządzania
stronami w Twoim dokumencie – obecnie będą one widoczne na ekranie w
postaci miniaturek, dających się łatwo przesuwać.
W ramkach tekstowych możesz teraz wpisywać tekst wielojęzyczny i w
każdej części stosować odpowiadający mu słownik (w tym także w języku polskim).
Poszerzono także możliwości programu o eksport i import nowych
formatów. CorelDraw może teraz obsługiwać typy plików z AutoCAD 2000 (dxf i dwg) czy
Scalable Vector Graphics (svg).
Wszystkie te zmiany czynią z programu potężne narzędzie graficzne,
które obecnie nie jest tak silnie nastawione na drukowanie dokumentów, ale
także na ich prezentację w Internecie. Każdy będzie mógł teraz
zindywidualizować wygląd i sposób działania programu według własnych potrzeb,
dzięki czemu praca stanie się łatwiejsza i bardziej intuicyjna.
Do
góry
Rysunek rastrowy a wektorowy
Różnice
między rysunkiem rastrowym (czasami nazywanym bitmapą) a wektorowym są
olbrzymie. Szczególnie widoczne są podczas skalowania (czyli zmiany rozmiaru)
rysunku lub obiektu. Oto jak będzie wyglądała mała literka "a" po
powiększeniu jej o 700% w rysunku rastrowym i wektorowym:
literka
"a" powiększona w rysunku rastrowym literka
"a" powiększona w rysunku wektorowym
"Rastrowa"
literka "a" wygląda brzydko, a "wektorowa" nie straciła nic
ze swojej jakości. Dlaczego tak się dzieje? Najlepiej będzie można to
prześledzić na przykładzie elipsy i odcinka.
powiększenie rysunku
rastrowego powiększenie rysunku
wektorowego
Ładnie
widać przyczynę utraty jakości na przykładzie odcinka. Rzucające się w oczy
duże punkty, z których się on składa, oraz postrzępiona linia. W rysunku
rastrowym wszystko jest zapamiętywane z punktów. Tak więc "mały"
odcinek jest zapamiętany z określonej liczby punktów, po powiększeniu go te
małe punkty stają się duże, a na dodatek jest ich tyle samo. Różnica między
"małym" odcinkiem a "dużym", polega więc na powiększeniu
stałej liczby punktów. W rysunku wektorowym odcinek jest zapamiętywany
jako zbiór dwóch punktów (początkowy i końcowy) o określonych współrzędnych.
Następnie program oblicza pośrednie punkty ze wzoru matematycznego i następnie
wyświetla je na ekranie. Powiększenie odcinka w tym przypadku polega na
obliczeniu nowych współrzędnych dla obu punków i następnie na nowo, na
obliczeniu punktów pośrednich. Grubość odcinka nie zmieniła się, gdyż
zmienialiśmy tylko jego rozmiar.
Podobna
sytuacja występuje w przypadku elipsy. W rysunku wektorowym powiększane są
punkty składowe "małej" elipsy, a w przypadku rysunku wektorowego
elipsa jest zapamiętywana w postaci dwóch ognisk elipsy i dwóch średnic, małej
i wielkiej (przypomnijmy sobie lekcje matematyki i wzory opisujące określone
figury).
No
dobrze, ale jak będą wyglądały obiekty po ich pomniejszeniu? W przypadku
rysunku rastrowego są brane pod uwagę punkty leżące obok siebie i na podstawie
ilości czarnych i białych punktów jest obliczany punkt wynikowy. Zatem podczas
pomniejszania do rozmiaru 1/10 oryginalnej wielkości branych jest pod uwagę 100
punktów (matryca 10 punktów w pionie i 10 punktów w poziomie, czyli 10x10=100).
Jeżeli np. 49 punktów jest czarnych, a 51 punktów jest białych, to zostanie
dobrany punkt biały. Stracimy bardzo dużo szczegółów oryginalnego rysunku. W
przypadku grafiki wektorowej są tylko na nowo obliczane współrzędne obiektów, a
dopiero potem jest rysowany obiekt o identycznej grubości co poprzedni.
Zobaczmy to na przykładzie:
rysunek rastrowy pomniejszony rysunek wektorowy pomniejszony
Zwróćmy
uwagę, iż rysunek wektorowy nie uległ pogorszeniu. W przypadku rysunku rastrowego
literka "a" wygląda dobrze, dlatego, że oryginalna literka jest
bardzo gruba, więc podczas obliczania, okazuje się, że jest bardzo dużo
czarnych punktów. Znacznie gorzej wygląda elipsa i odcinek, które były cienkie.
Przy pomniejszaniu zostało "zgubionych" wiele punktów. Powyższe
rysunki zostały zaledwie pomniejszone do 1/3 swoich oryginalnych rozmiarów,
przy znaczniejszym pomniejszeniu nie można by się było w ogóle zorientować, co
to za kształt.
A tak
są przeliczane punkty przy pomniejszeniu do 1/3 oryginalnego rozmiaru:

8 punktów białych
1 punkt czarny
otrzymamy punkt biały
|

5 punktów białych
4 punkty czarne
otrzymamy punkt biały
|

4 punkty białe
5 punktów czarnych
otrzymamy punkt czarny
|

3 punkty białe
6 punktów czarnych
otrzymamy punkt czarny
|
Zdjęcia
rastrowe wyglądają ładnie gdy są w oryginalnej wielkości, ale po powiększeniu
nie można już rozróżnić szczegółów. Nie mogę przedstawić zdjęcia wektorowego,
gdyż takich nie można zrobić. W technice wektorowej wszystko musi być
narysowane przy użyciu takich obiektów jak okrąg, odcinek, kwadrat, wielobok
itp. Choć i w tej technice można stworzyć prawdziwe arcydzieła,
do złudzenia przypominające rzeczywistość.
Ten
rysunek składa się z małych punktów ten rysunek został utworzony z 6254 obiektów
Do
góry