WIDOK

Pracując nad projektem chcielibyśmy w jak najwygodniejszy sposób kontrolować jego wygląd. Opcje służące podglądowi obiektów a także dostosowaniu samego okna programu znajdziemy w menu Widok. Widok: Uproszczony szkieletowy, Szkieletowy, Poglądowy, Normalny, Dokładny określają jakość wyświetlania dokumentu od najsłabszej do najlepszej. Możemy także zastosować Podgląd pełnoekranowy (F9). Jeżeli wybierzemy dwa widoki możemy się między nimi przełączać dzięki skrótowi klawiaturowemu Shift + F9. Klikając na kolejne elementy takie jak: Linijki, Siatka, Prowadnice, Spad, Obszar drukowany, Obiekty nadrukowywane, Ramki tekstowe, wyświetlamy je w celu udogodnienia naszej pracy (możemy dostosować ustawienia siatki, linijki i prowadnic klikając na odpowiednią opcję znajdującą się także w tym menu). Po wyświetleniu linijki i prowadnic umieszczamy je na wybranym miejscu poprzez przeciągnięcie ich z przytrzymanym lewym klawiszem myszy z krawędzi obszaru roboczego. Opcje te mają zastosowanie, gdy odznaczymy: Przyciągaj do siatki, Przyciągaj do prowadnic i Przyciągaj do obiektów (Są one także dostępne na Pasku właściwości jeśli nie, Narzędzia>OpcjeObszar roboczy>Dostosowanie>Paski narzędzi i po prawej stronie Widok i wyświetlanie>Siatka, prowadnice i przyciąganie), gdyż rysowane obiekty będą automatycznie porządkowane.

 

W celu udogodnienia pracy między kilkoma dokumentami w menu Okno mamy opcje dzięki którym zarządzanie nimi stanie się znacznie łatwiejsze. Dostępne w tym menu widoki: Kaskada, Sąsiadująco w poziomie, Sąsiadująco w pionie dostosowują okno programu do bierzących potrzeb.

 

Na Pasku standardowym mamy listę, na której możemy wybrać skalę powiększenia pracy podaną w procentach:


Jeśli chcemy zmienić obszar podglądu możemy klikać na strzałki znajdujące się na dole i z prawej strony okna programu lub przesuwać suwak znajdujący się między nimi. Narzędziem umożliwiającym powiększenie konkretnego obszaru projektu jest narzędzie z Przybornika - Powiększenie

 

 

Po kliknięciu na nie aktywne stają się opcje na Pasku właściwości i kolejno mamy: Powiększ (można kliknąć w interesującym nas miejscu lub zaznaczyć obszar przeciągając nad nim kursor z wciśniętym lewym klawiszem myszy), Pomniejsz, Skala 1:1, Powiększ do zaznaczenia, Wszystkie obiekty, Cała strona, Szerokość strony, Wysokość strony oraz Menadżer widoków, wywołujący doker:

Doker ten możemy także wyświetlić poprzez menu Okno>Dokery>Menedżer widoków. Odnajdziemy w nim w/w ikonki, jednakże doker ma to do siebie, że w odróżnieniu od Paska właściwości nie zmienia się w zależności od wybranego narzędzia. W celu zmaksymalizowania obszaru pracy możemy go zwinąć klikając na ikonkę znajdującą się u góry dokera (lub całkowicie zamknąć ) i będzie on występował w postaci zakładki, którą przywracamy poprzez kliknięcie. Szybkim sposobem jest stosowanie skrótów klawiaturowych F2-powiększenie, F3-pomniejszenie, F4-widok wszystkich obiektów, Shift + F2-powiększenie do zaznaczenia. Innym narzędziem z grupy Lupa jest Chwyt . Posługujemy się nim poprzez kliknięcie i przesuwanie lewym klawiszem myszy interesujących nas fragmentów pracy.

Do góry

 

TEKST

Grafika to także tekst. Aby go utworzyć wybieramy narzędzie z Przybornika a następnie klikamy w miejscu w którym ma on zostać utworzony, pojawia nam się kursor i możemy już tradycyjnie redagować napisy. Na Pasku właściwości aktywne stają się opcje dzięki którym możemy ustalić czcionkę, jej rozmiar, pogrubienie, pochylenie i podkreślenie a także wyrównanie całego tekstu. Kiedy wybierzemy je tutaj będą one charakterystyczne dla dopiero pisanego tekstu. Natomiast jeżeli po zakończeniu pisania wybierzemy narzędzie Wskaźnika z Przybornika będziemy mogli te ustawienia nadać całemu tekstowi (poza opcją wyrównania, gdyż aktywna jest ona tylko wtedy kiedy mamy wybrany Tekst. Możemy więc wrócić do trybu tego narzędzia klikając na nie w Przyborniku lub dwa razy na tekście. Opcję tą znajdziemy także w menu Tekst>Formatuj tekst i zakładka Wyrównanie). Precyzyjniejsze parametry opisujące tekst znajdziemy w menu Tekst>Formatuj tekst. W zakładce Czcionka znajdziemy oprócz w/w opcji również Podkreślenie, Przekreślenie, Nadkreślenie oraz Położenie (przydatne kiedy mamy potrzebę wpisania np. godziny w tradycyjny sposób :-)) Zakładka Odstępy pozwala na zdefiniowanie odstępów między znakiem, wyrazem lub wierszem.

 

Umiemy więc w podstawowy sposób edytować tekst. Aby go uatrakcyjnić możemy nadać kilka efektów, pamiętajmy jednak, że po ich zastosowaniu napis będzie stanowił krzywą bez możliwości edycji.

 

Kiedy chcemy aby napis był łukiem redagujemy tekst, następnie kreślimy np. elipsę i zaznaczając je wybieramy z menu Tekst>Dopasuj tekst do ścieżki. Na Pasku właściwości pojawią nam się opcje położenia tekstu względem elipsy. Po wybraniu odpowiedniej klikamy na Rozmieszczenie>Odziel dzięki czemu nasz napis będzie funkcjonował jako osobny obiekt.

 

Tekst możemy także modyfikować po zaznaczeniu go i wybraniu z Przybornika narzędzia Interakcyjna obwiednia wchodzącego w skład grupy Interakcyjna metamorfoza. Wokół napisu pojawi nam się prostokąt składający się z linii przerywanych i węzłów (na Pasku właściwości wyświetlają się narzędzia charakterystyczne dla narzędzia Kształtu). Przesuwając je modyfikujemy tekst.

 

Napis możemy także zamienić na krzywe i modyfikować go w dowolny sposób dzięki narzędziu Kształt. Musimy tu jednak pamiętać o jednej rzeczy. Kiedy używamy polskich czcionek po zamienieniu tekstu na krzywe często zdarza się że przy "polskich ogonkach" występują nieefektowne błędy. Możemy to naprawić poprzez: po zamianie tekstu na krzywe rozdzielamy grupę w razie potrzeby, następnie wybieramy Rozłącz (wygodnie będzie przełączyć się na widok szkieletowy) i np. mając literkę "ę" klikamy na ogonek i samą literkę a następnie wybieramy opcję Spawaj, po czym zaznaczamy cały tekst i stosujemy Połącz.

Do góry

 

 

ROZPOCZYNAMY LEKCJE

 

  1. Z menu PLIK wybierz polecenie IMPORTUJ, zaimportuj plik z pliku Corela zainstalowanego na dysku: Crel/Graphic9/Tutors/Draw/HTMLDocs/HTMLPics/books, ustaw początkowy wskaźnik importowania w lewym górnym narożniku strony rysunkowej, po czym kliknij aby określić położenie rysunku. Powiększamy rysunek aby był widoczny na całym ekranie.
  2. zaznaczamy WSKAŹNIKIEM niebieską książkę, naciskamy przysiek ROZDZIEL GRUPĘ znajdujący się na paku właściwości.
  3.  narzędziem kształt zaznaczamy pole niebieskiej książki, zaznaczamy paletę kolorów – czerwony kolor.
  4. zaznaczamy wskaźnikiem czerwoną książkę i naciskamy przycisk GRUPUJ znajdujący się na pasku właściwości

 

  1. zaznaczamy WSKAŹNIKIEM żółtą  książkę i dajemy przycisk ROZDZIEL GRUPĘ
  2. zaznaczamy KSZTŁTEM kolor żółty i na palecie kolorów wybieramy kolor biały
  3. zaznaczamy KSZTAŁTEM kolor szary i na palecie kolorów wybieramy kolor czarny
  4. zaznaczamy wskaźnikiem całą biała książkę i na pasku właściwości wciskamy przycisk GRUPUJ
  5. zaznaczamy WSKŹNIKIEM książkę białą , włączamy przycisk lustrzanego odbicia w poziomie (znajduje się on na pasku właściwości)

  1. na książce białej klikamy dwa razy aby zostały wyświetlone uchwyty obracania i pochylania.
  2. przeciągamy biała książkę , aby się otwierała w tą samą stronę co książka czerwona.
  3. ustawiamy białą książkę koło czerwonej
  4. zaznaczamy kształtem obie ksiązki i grupujemy je

 

 

 

 

 

 

 

Kolejnym etapem naszej lekcji jest praca z tekstem.

 

  1. uaktywniamy narzędzie TEKST
  2. klikamy na stronie rysunkowej , w polu listy czcionek na pasku właściwości wybieramy pozycję TIMES NEW ROMAN CE
  3. wpisujemy JAN KOWALSKI
  4. uaktywniamy narzędzie wskaźnik
  5. przeciągamy tekst na żółte pole czerwonej książki
  6. klikamy dwa razy aby pokazały nam się uchwyty obracania, obracamy w taki sposób aby JAN KOWALSKI był na polu żółtym
  7. wpisujemy tekst MOJA PRACA, i przenosimy ją na górną część czerwonej książki w pole żółte
  8. zaznaczamy nasze książki WSKAŹNIKIEM dajemy polecenie GRUPUJ znajdujące się na pasku właściwości
  9. zapisz swoją pracę

 

 

Do góry

 

Pracujemy z tekstem

 

 

  1. otwórz nowy plik
  2. zaznacz A na palecie wysuwanej
  3. ustaw wielkość liter na 72
  4. wpisz tekst BAFANGOO

 

ZASTOSUJEMY DO TEKSTU WYPEŁNIENIE TONALNE

 

  1. uaktywnij narzędzie WSKAŹNIK
  2. kliknij tekst
  3. otwórz paletę wysuwaną INTERAKCYJNE WYPEŁNIENIE i uaktywnij narzędzie INTERAKTYWNE WYPEŁNIENIE
  4. z listy TYP WYPEŁNIENIA na pasku właściwości wybierz pozycję TOTALNE
  5. naciśnij przycisk KWADRATOWE WYPEŁNIENIE TOTALNE znajdujący się na pasku właściwości

 

DOSTOSUJEMY KOLORY WYPEŁNIENIA TOTALEGO

  1. otwórz selektor WYPEŁNIENIE POCZĄTKOWE  znajdujący się na pasku właściwości i naciśnij przycisk INNY
  2. z listy MODEL wybierz pozycje CMYK, wpisz w polu C - 100, M – 20, Y – 0, K – 0 i naciśnij przycisk OK.

 

  1. otwórz SELEKTOR WPYPEŁNIENIE KOŃCOWE  znajdujący się na pasku właściwości naciśnij przycisk INNY
  2. Z listy model CMYK wpisz wartości C – 2, M -30, Y – 90, K- 0 i wciśnij OK.

 

UTWORZYMY GŁĘBIĘ Z NAPISU BAFANGOO POSŁUGUJĄC SIĘ NARZEDZIEM INTEREAKCJA

 

  1. uaktywnij narzędzie WKAŹNIK
  2. kliknij na tekst BAFANGOO aby go zaznaczyć
  3. Otwórz paletę wysuwaną INTERSKCYJNE NARZĘDZIA          i uaktywnij narzędzie INTERAKCYJNA GŁĘBIA
  4. włącz przycisk TYP GŁĘBI WEKTOROWEJ znajdujący się na pasku właściwości
  5. kliknij tekst na stronie rysunkowej i przeciągnij w dół ZNACZNIK PUNKTU  ZBIEGU aby ustawić głębokość i kierunek głębi

 

 

TERAZ PRECYZYJNIE DOPASUJEMY PARAMERTY GŁĘBI

  1. otwórz selektor TYP GŁĘBI znajdujący się na pasku właściwości wybierz BRYŁĘ Z DUŻĄ PRZEDNIĄ ŚCIANĄ
  2. w polu WIELKOŚĆ GŁĘBI wpisz wartość 3
  3. w górnym polu WSÓŁRZEDNE PUNKTU ZBIEGU wpisz wartość -0,813
  4. w dolnym polu WSPÓŁRZĘDNE PUNKTU ZBIEGU wpisz wartość -49,3
  5. z listy WŁAŚCIWOŚCI ZBIEGU wybierz pozycję PZ DO OBIEKTU
  6. naciśnij przycisk POŁOŻENIE PUNKTU ZBIEGU WZGLĘDEM OBIEKTU
  7. naciśnij przycisk KOLOR i zaznacz pole wyboru JAK NA PŁASZCZYŹNIE
  8. naciśnij  ENTER aby efekt został wyświetlony

 

POPRAWIAMY OŚWIETLENIE GŁĘBI

 

  1. naciśnij przycisk OŚWIETLENIE znajdujący się na pasku właściwości
  2. włącz przycisk PIERWSZEGO ŚWIATŁA 
  3. w polu INTENSYWNOŚĆ wpisz wartość 100

 

                                              

  1. naciśnij ENTER aby efekt został wyświetlony

 

 

 

 

Do góry