Popularne techniki malarskie - ćwiczenie krok po kroku

KROK 1

KROK 2

KROK 3

KROK 4

KROK 5

KROK 6

KROK 7

KROK 8

KROK 9

KROK 10

KROK 11

 

 

Popularne techniki malarskie

Do góry

 

KROK 1

 

Na koniec chciałabym przedstawić popularną metodę malowania wektorami. Pierwsza z nich, nieco trudniejsza, pozwala na przelanie na wirtualny papier wymyślonych przez siebie obiektów oraz wykonanie ilustracji na podstawie obserwowanego obrazu czy sceny. Punktem wyjściowym poniższej pracy był obserwowany podczas pracy z Corel DRAW szkic ilustracji z czasopisma. Pierwszym krokiem w przypadku każdej ilustracji jest szkic. Ponieważ wspomniana ilustracja to wyłącznie twarz (czy może raczej popiersie) kobiety, naniosłam szereg krzywych będących odzwierciedleniem konturów twarzy, górnej części torsu, włosów, obrys oczu i ust, zaznaczyłam nozdrza oraz brwi. Istotne na tym etapie jest określenie i uświadomienie sobie kolejności obiektów na warstwie. I tak od najniższego obiektu będzie to w tym wypadku tors, twarz, włosy i elementy twarzy (oczy, usta, itp.). Warto zwrócić uwagę, że część np. twarzy będzie przysłonięta (w tym wypadku przez włosy) i nie ma potrzeby precyzyjnego kreślenia krzywej na całej długości obiektu (w przypadku twarzy nie byłem zainteresowany krzywizną jej lewej, przysłoniętej przez włosy części).

Do góry


KROK 2


Kolejnym krokiem było wypełnienie utworzonych wcześniej konturów kolorami. Jak widać prześwituje fragment kartki między brodą a kosmkiem włosów. Był to celowy zabieg mający pokazać częstą konieczność dzielenia większego elementu na mniejsze części (w tym wypadku włosów na część przed i za częścią twarzową.

Do góry


KROK 3


Logicznym kolejnym etapem było zatem uzupełnienie tego braku i przeniesienie płaszczyzny włosów pod cały obrazek. Do tego celu można wykorzystać okno dokowane Menedżer obiektów wykorzystując skróty klawiszowe (Ctrl + PgUp dla wyniesienia obiektu o jedną pozycję na wierzch i Ctrl + PgDown dla obniżenia jego pozycji). Dodatkowo umieściłam pod zarysowanymi oczami ciemniejsze łukowate pole imitujące wgłębienie oczodołów.

Do góry

 

KROK 4

 

W kolejnym kroku wykonałam kilka detali oczu. W tym celu pracując w powiększeniu wykonałam dodatkowe krzywe wewnętrznej części oka oraz umieściłam nad całością zbliżone do okręgów elipsy, wypełniając je kolorem czerwonym. Celowo nie użyłam idealnych okręgów (można je uzyskać przez przytrzymanie klawisza Ctrl przy tworzeniu elipsy), gdyż obszar tęczówki ludzkiego oka rzadko jest idealnym okręgiem jak i sama postać jest widoczna pod pewnym kątem (co pozwala nam postrzegać tęczówkę jako spłaszczoną w osi pionowej). Celowo nie zdecydowałam się na kolorowanie tęczówki i pozostawiłam ją czarną, gdyż wymagał tego kreskówkowy charakter pracy.

Do góry


KROK 5


W kolejnym kroku dodałam kilka drobnych rozbłysków na tęczówkach. Mimo iż niewielkie i niemalże niewidoczne, dodają oczom głębi i sprawiają, że są one nieco bardziej charakterystyczne. Elementy zarówno lewego jak i prawego oka zgrupowałam razem.

Do góry

 

KROK 6



W celu rozróżnienia głębi twarzy i włosów utworzyłam odręcznie kształt, który znalazł się między obiektami odzwierciedlającymi wspomniane części twarzy. Kształt ten jest nieregularny i pozwala na uzyskanie szczątkowego efektu krzywizny płaszczyzny twarzy – szerszy cień na czole i w dolnej części brody pozwala sądzić, że miejsca te są bardziej oddalone od prosto opadających włosów.

Do góry


KROK 7


Kolejnym etapem było zgrubne pokolorowanie ust. W tym celu wykorzystałam wypełnienie stożkowe dla istniejącego konturu ust. Dodatkowo narysowałam kształt pozwalający na rozdzielenie górnej i dolnej wargi. Oba obiekty zgrupowałem ze sobą. Utworzone wcześniej brwi postrzępiłam przy użyciu Pędzla chropowatego.

Do góry


KROK 8


W kroku tym poprawiłam nieco efekt głębi obrazu. Dodałam poniżej brody nieregularny kształt, który wypełniłam jednolitym, ciemniejszym i bardziej nasyconym kolorem skóry. Krzywą dodatkowo zmodyfikowałam przez dodanie przezroczystości liniowej w kierunku dół-lewo. Podobnie dodałam kształt pod twarzą imitujący cień rzucany przez nią na włosy w głębi. Wykonałam dodatkowo dwa kształty w miejscu, gdzie spodziewamy się przedziałka na włosach. Oba kształty postrzępiłam Pędzlem chropowatym.

Do góry

 

KROK 9



Do twarzy w miejscu policzków oraz wystającej części końca nosa dodałam niewielkie nieregularne kształty wypełnione promieniście kolorem wypełnienia twarzy (na zewnątrz) oraz nieco jaśniejszym odcieniem (wewnątrz).

 

Do góry

KROK 10



W ostatnim już kroku wykonałam dodatkowe trzy kształty wypełnione liniowo, które odzwierciedlają układ światła i cienia w okolicach nosa. Dodatkowo przykryłam postrzępioną, dolną część kształtu tułowia prostokątem z gradientem przezroczystości.

 

Do góry


KROK 11


Utworzenie podobnej ilustracji zajmuje przy odrobinie wprawy pięć do piętnastu minut. Jestem świadoma licznym brakom tej ilustracji – nie miała ona jednak być idealna a jedynie uzmysłowić możliwość uzyskania szeregu interesujących efektów przy wykorzystaniu minimum narzędzi zaprezentowanych w tym cyklu. Dobrym ćwiczeniem jest okraszenie pracy dalszymi szczegółami.

Do góry